|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۶۸۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
در ادامه این جلسه، دوستی خطاب به حافظی گفت: بنده معتقدم قبل از این برنامه قالیباف باید با حضور در صحن علنی شورای شهر توضیحاتی را ارائه می‌داد.
 محور مشترک سخنرانی دیروز شورائیان اعتراض به نقض مکرر قانون و دور زدن شورا توسط شهرداری بود

عمارت شورای شهر در خیابان بهشت دیروز صحنه داغ بر سر عملکرد مدیریت شهری بود از صبح دیروز میکروفون چهره های سرشناس شورای شهر روشن شد و نمایندگان تهران در پارلمان پایتخت صریح ترین سخنان را در نقد عملکرد شهرداری بیان کردند. محور مشترک نقد آنها اعتراض به نقض قانون ، پنهانکاری و دور زدن شورا توسط شهرداری بود. قبل از همه ماجرای امضای تفاهمنامه همکاری سه جانبه برای ساخت بیمارستان فوق تخصصی هسته‌ای در جنوب پایتخت که یک پای آن شهرداری تهران است، جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران را به تشنج کشید. شورایی‌ها با اعلام بی‌خبری خود از مشارکت شهرداری تهران در ساخت این بیمارستان، از پنهان کاری شهرداری برای امضای این تفاهمنامه گلایه کردند و خواستار پاسخگویی صریح محمد باقر قالیباف برای اجرای این طرح شدند، چراکه به اعتقاد آنها رایزنی برای مشارکت دراین طرح بزرگ، از مدتها پیش آغاز شده و نمی‌توانسته یک شبه اتفاق افتاده باشد. ضمن آنکه به گفته آنها، شهردار تهران باید پاسخ دهد چرا طرح ساخت این بیمارستان در بوستان ولایت را که خود برنامه مصوب دارد تاکنون به کمیسیون ماده 5 شورا نیاورده و البته سؤال اصلی اینجاست آیا اجرای این طرح مغایر با دیگر برنامه‌های مصوب بوستان ولایت نیست؟!

بوستان 300 هکتاری ولایت در سوم خرداد ماه سال 90 به طور رسمی از سوی شهردار تهران افتتاح شد، آن زمان مقرر شده بود تا 80 درصد آن فضای سبز و 20 درصد دیگر فضای تجاری شود که موضوع آن زمان  مورد انتقاد قرار گرفت و قرار بر این شد تاطرح جامع قبلی برای این بوستان متوقف و طرح جدیدی به شورا ارائه شود. بنابراین تا ارائه طرح جدید هرگونه ساخت و ساز در این منطقه غیر قانونی خواهد بود. اگرچه امانی، معاون شهردار قول داده که تا پیش از شروع هر نوع عملیات عمرانی، همه مجوزهای لازم اخذ شود.

اقدام شهرداری مصداق بارز بی قانونی است

ابوالفضل قناعتی با تأکید بر اینکه شورا هیچ مخالفتی با ارائه خدمات عمومی و اجتماعی به مردم ندارد، با انتقاد از اقدام بدون مصوبه شهرداری تهران برای ساخت بیمارستان هسته‌ای در بوستان ولایت به «ایران» گفت: این اقدام آقای قالیباف مصداق بارز بی‌قانونی است و باید با آن برخورد شود، چراکه ایشان باید این موضوع را در شورا مطرح می‌کرد و نه یک نقطه  بلکه  چند نقطه مشخص را پیشنهاد می‌داد و مصوبه شورا را می‌گرفت، نه اینکه ما 2 ساعت مانده به امضای تفاهمنامه از تلویزیون بشنویم که ایشان چه می‌خواهد بکند.

او با بیان اینکه بیمارستان هسته‌ای قرار است در نقطه‌ای از شهر  احداث شود که از قبل برای آن مأموریت دیگری تعریف شده است، افزود: آقای شهردار پیش از این هم چند اقدام بدون اطلاع و داشتن مصوبه شورا انجام داده که ما اکنون درگیر آن شده‌ایم، مثل پیاده‌راه میدان امام حسین به میدان شهدا که موجب بیکار شدن 440 مغازه دار شد و حالا پس از چند سال شورای چهارم باید جوابگوی این اقدام شهرداری و بدون اطلاع شورای سوم باشد.

قناعتی با اشاره به توسعه بیمارستان نانو در منطقه 7 هم گفت: این اقدام شهردار هم بدون مصوبه و اطلاع شورای شهر انجام شده که نشان دهنده بی‌قانونی است.

اقدام شهرداری در بوستان ولایت تصرف در مال غیر محسوب می شود

رحمت‌الله حافظی به عنوان یکی دیگر از منتقدان عملکرد شهرداری در زمینه اجرای طرح‌های بزرگ بدون اطلاع اعضای شورا گفت: ما نگفتیم که ساخت این بیمارستان را قبول نداریم، اما شهرداری برای ساخت این بیمارستان آن هم دربوستان ولایت باید طرح را به شورا و کمیسیون ماده 5 می‌آورد، از طرفی شهرداری می‌توانست برای ساخت این بیمارستان از اراضی ذخیره توسعه شهری استفاده کند نه اینکه بوستانی را مورد تعرض قرار دهد. او با قدردانی از ساخت چنین بیمارستانی در تهران تأکید کرد: با توجه به اینکه ساخت بیمارستان هسته‌ای مجوزهای لازم را ندارد، اقدام شهرداری برای ساخت این بیمارستان در بوستان ولایت تصرف در مال غیر محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: ساخت بیمارستان هسته‌ای بسیار با ارزش است، ولی چون مجوزی برای ساخت آن اخذ نشده، زیر پا گذاشتن قانون از سوی شهرداری است.

در ادامه این جلسه، دوستی خطاب به حافظی گفت: بنده معتقدم قبل از این برنامه قالیباف باید با حضور در صحن علنی شورای شهر توضیحاتی را ارائه می‌داد.

 حافظی، اما در پاسخ به او گفت: برای هر تخت بیمارستانی به طور میانگین 550 میلیون تومان، برای هر تخت عادی 400 میلیون تومان و برای هر تخت ICU حدود 800 میلیون تومان هزینه می‌شود. اینکه برای هر تخت 20 میلیون تومان هزینه شود صحیح نیست و ساخت این بیمارستان هزار تختخوابی حدود 60 میلیارد تومان هزینه دربر خواهد داشت. احمد دنیامالی هم خطاب به انتقادات مطرح شده درباره مکان فعلی بیمارستان هسته‌ای گفت: در ابتدا قرار بود این بیمارستان در منطقه 2 ساخته شود، اما به تدبیر شهردار و توجه به مناطق جنوب شهر در بوستان ولایت ساخته می‌شود.

محمد سالاری، اما در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران با بیان اینکه شهرداری در این زمینه براساس ماده 95 برنامه پنج ساله دوم مبنی بر ارتقای جایگاه شهر تهران عمل کرده است، گفت: اما شورا انتظار دارد که این طرح در صحن شورا یا حتی کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود. البته این اتفاق درباره بوستان ولایت هم افتاد، چراکه بوستان فرمان حکومتی داشت و فرصت طرح در شورا را پیدا نکرد، چون طرح و بررسی طرح‌ها در شورا زمانبر است و همین مسأله کارها را کند می‌کند. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران، با این حال در پاسخ به همه این انتقادات با تأکید بر اینکه همه مجوزهای لازم دریافت خواهد شد، در جواب به طرح مسأله «تصرف در مال غیر» گفت: اکنون فقط یک تفاهمنامه همکاری میان شهرداری تهران و سازمان انرژی هسته‌ای و وزارت بهداشت امضا شده است و به طور حتم همه استعلامات هم از مراجع مختلف دریافت می‌شود.
امانی مدعی شد که شورای شهر برای اجرای طرح‌های مشارکتی به ما مجوز داده است و این اقدام شهرداری هم غیرقانونی نیست. ما به طور حتم از کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی هم مجوزهای لازم را خواهیم گرفت.

منبع: ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین